Det är ballt att vara med i Vasaloppet. Och inte bara av den uppenbara anledningen att man visar sig stark och duglig för sina vänner. Utan för att det helt enkelt är rätt att tänka på sin hälsa idag.

Ingen har väl ändå undgått att den allra mest växande folkrörelsen idag är motionssporter. Det handlar om löpning, cykling och till och med längdskidåkning. Alla ska med. Nu är det nämligen inte bara trendigt för att det förekommer med högre frekvens, det är även trendigt i ordets mer mode-betonade bemärkelse. Trendnissar och reklamare är alla med på det senaste tåget. Att vara hälsosam är en fluga i samma klass som mustaschen och rockabilly-tatueringen. Man skulle kunna låta en idrottsklubb tävla mot en valfri reklambyrå stockholm kan uppbringa och se att resultatet inte visar någon större skillnad mellan de båda. Vad betyder detta? Jo. Att de allra trendigaste inte längre bara låtsas cykla och träna konditionsidrotter. Inte heller är de smala bara för att de är hippa. Nu deltar de på riktigt i motionstrenden. Sveriges reklamare och hipsters har bytt ut det eviga poserandet på sina enväxlade cyklar mot Vasalopp och långa löpturer i naturen.

Trendnissar på skidor

Idag finns det lika mycket självhjälpsböcker och skönlitteratur om löpning och motion som det fanns design och inredningsböcker för tio år sedan. Man kan fråga sig om det är idrotternas estetik som lockar de fåfänga reklamarna. Det handlar ändå om extremt udda kläder när man åker långfärdsskidor. Tajts och klara färger. En annan del av längdskidåkningens estetik är just det rena och kraftfulla. Man mot natur. Dagens hipsters har ju på senare tid visat sig lockas av just naturen, hälsan och miljön. Vad bättre och trendigare sätt att ta sig fram på finns det inte än längdskidor, löpning och cykel?

 

Vad är målet med Vasan?