Alla som gillar sport har säkert stött på spelreklam i olika sammanhang. Spelbolagen är viktiga sponsorer och betting har gjort mycket för att öka prispengarna för de tävlande. Samtidigt förekommer också en hel del kritik. Vissa tycker att idrottsstjärnor inte ska marknadsföra spel på nätet, eftersom de borde vara neutrala och inte inspirera till mer spelande.
Fenomenet är allra tydligast i klassiska folksporter som längdskidåkning eller skidskytte. Få svenskar vill se någon som Charlotte Kalla medverka i spelreklam. Idrottsstjärnor som redan gått i pension är inte lika känsligt. Kanske var det därför som online casinot Leovegas använde sig av brottarstjärnan Frank Andersson under en tid, innan de gick vidare till filmstjärnan Dolph Lundgren som också börjar bli till åren.
Aktiva idrottsstjärnor vs föredettingar
Likt all reklam är det mycket känsligare om personen ifråga fortfarande är aktiv i sin sport. När Zlatan började samarbeta med spelbolag blev det till exempel omedelbart ett hett ämne i media. Han var fortfarande en mycket stor idol och förebild för många ungdomar. I Sverige är tanken att skydda svenskarna mot allt som eventuellt kan missbrukas. Samma sak gäller för alkohol, cigaretter och dylikt. På grund av att en minoritet riskeras problem så ser man hellre att ingen profil gör reklam.
I andra länder är det långtifrån lika känsligt. Stora aktiva idrottsstjärnor syns hela tiden i reklam för spelbolag i bland annat Storbritannien, där vissa av dem är mycket folkkära fotbollsspelare från Premier Leagues toppklubbar. Det är heller inte ovanligt att deltagare i OS och stora mästerskap som VM och EM är med i spelreklam. En sport där betting är väldigt central är till exempel tennis. Om spelbolagen inte bidrog hade storstjärnor som Federer, Nadal och Djokovic aldrig håvat in lika mycket pengar under sina karriärer. Samma sak gäller faktiskt även i små vintersporter. Konstigt nog glömmer många svenskar bort att Svenska Spel varit en enormt betydelsefull sponsor för hela den svenska idrottsrörelsen.
Vilka regler gäller för spelreklam?
Reglerna har skärpts i och med den nya spellagstiftningen. Nu har det gjorts mycket tydligt i Sverige att spelreklam måste vara måttfull, får inte rikta sig till barn och unga, samt får inte vara oetiskt eller i övrigt vilseledande. Spelbolag som bryter mot reglerna riskerar att bötfällas. Om de fortsätter att missköta sig riskerar de att förlora sin svenska spellicens.
Angående idrottsstjärnor är det alltså bra om spelbolagen tänker till och inte väljer profiler som har en stor andel yngre fans. Därför var det smart av LeoVegas att välja Frank Andersson som definitivt mest riktar sig mot en äldre målgrupp. Samma skulle kunna sägas om stjärnor som Björn Borg och Ingemar Stenmark som är ungefär lika gamla som den nu bortgångne Frank. Spelbolag som tänker till och följer lagstiftningen har alltså inga problem att använda idrottsstjärnor, oavsett om det gäller betting, casino eller någon annan spelform. Trenden blir antagligen att Sverige mer och mer börjar anpassa sig till hur det ser ut i övriga Europa.